منتدى المتحابون فى الله

السلام عليكم ،, ضيفنا العزيز، مرحباً بك على صفحات المنتدى.نرجو التسجيل او الدخول

جدّد نيتك .. ولا تجعل المنتدى يشغلك عن إقامة الصلاة في وقتها
وتذكر قول الله تعالى (مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ)
منتدى المتحابون فى الله

السلام عليكم ،, ضيفنا العزيز، مرحباً بك على صفحات المنتدى.نرجو التسجيل او الدخول

جدّد نيتك .. ولا تجعل المنتدى يشغلك عن إقامة الصلاة في وقتها
وتذكر قول الله تعالى (مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ)
منتدى المتحابون فى الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى المتحابون فى الله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» أخى انت حراًُ
هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء يناير 22, 2014 11:32 pm من طرف بسمات دامعه

» أستغفروا لى
هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالإثنين أغسطس 12, 2013 11:21 pm من طرف بسمات دامعه

» علم النساء
هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 14, 2012 8:16 pm من طرف سداوي

» خسااااره جدا
هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 04, 2012 7:11 pm من طرف بسمات دامعه

» منورين القاعه
هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء يناير 25, 2012 12:38 am من طرف ام روان

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث

هذا ما تتمناه.....

راوى الهش
زرقاء اليمامه
بسمات دامعه
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأحد أغسطس 09, 2009 8:21 pm

سألتني الراوية:

ماتتمنين في شريك حياتك....يافتاتى

* قلت: _ماأتمناه ليس مستحيلا ولكنه في زمننا أصبح قليلا...

* أتمنى سندا يحميني وفؤادا يؤيني...
* يغفر زلاّتي ويقيل عتراتي...
* ويتجاوز عن هفواتي...
*...يعلمني ويربيني ويعلّيني...

* يصلح خطئي دون أن يحرجني...
* ويستر عيبي دون أن يفضحني...
* وبيني وبينه ينصحني...
* يذكرني بنعم ربي ويحفظ عرضي...
* يشاركني صلاتي وقرآني وصيامي...
* رحمةلأولادي وحبيب فؤادي...
* سيد الدار وله القرار...
* ويملك لغة الحوار...
* يستشير ويشار...( وأمرهم شورى بينهم)
*ويحفظ حق الجار...

* عند الغضب حليم....
* وفي الشدة حكيم...
* وبالضعفآء رحيم...
* يحب من يحب في الله...
* ويبغض ما يبغض في الله...
* ويكره أن تنتهك حرمات الله...

* علم أن الدنيا لاتساوي شيئا فزهد فيها...
* وأن الدنيا مفتاح الأخرة فأجتهد فيها...
* إنأخطأ إستغفر ...وإن أصلح إستبشر...
* الجنة هدفه....والتواضع خلقه والتسامح سمته...
* أهداني أغلى شيئا في الوجود...
* يهديه حبيب لمحبوب...
* أهداني الجنة....أهداني رضاه...
* فهو في حياتي الرحمة المهداة...
[center]
زرقاء اليمامه
عضو مبتدئ
عضو مبتدئ
زرقاء اليمامه

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 11, 2009 1:58 am

لكنه مستحيلا مستحيلا مستحيل ان تتجمع هذه الصفات الا فى سيد الخلق اجمعين
راوى الهش
عضو جديد
عضو جديد

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 11, 2009 11:54 am

بسمات دامعه
روعة الطرح موضوعات منتقاه بارك الله فيك
ا هذا الجمال
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 11, 2009 6:43 pm

جزاكم الله خير اخانا الكريم راوى الحش على مروركم الطيب اسال الله العظيم ان يجمعنا دوما على الخير ونصر الدين
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 11, 2009 6:48 pm

اختنا زرقاء انار الله لكى طريقك ليس هناك ما يسمى بالمستحيل ما دام هناك حفيدات خديجه وعائشه فهناك ليس بالبعيد احفاد ابى بكر وعمر وقدتوتهم جميعا الرحيق المختوم تاج الرؤس محمدا صلى الله عليه وسلم هونى على نفسك فمازال الخير فى امتنا الى يوم القيامه جزيتى خيرا على مرورك الطيب
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 11, 2009 8:18 pm

ماأتماأتمناه ليس مستحيلا ولكنه في زمننا أصبح قليلا مناه ليس مستحيلا ولكنه في زمننا أصبح قليلا هذا ما قالته ماأتمناه ليس مستحيلا ولكنه في زمننا أصبح قليلا ماأتمناه ليس مستحيلا ولكنه في زمننا أصبح قليلا
حواء
مديرة الموقع
حواء

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 11, 2009 9:41 pm

اى واحدة تتمنى فعلا هذا الملاك ولكن عصر المعجزات قد انتهى وانا ارى هذ الزوج معجزة وفى نفس الوقت لا ارى الست التى تستحق هذا الزوج

فعلا قليلا قليلا
https://bolbol.ahlamontada.com
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالثلاثاء أغسطس 11, 2009 10:25 pm

ردودكم الهمتنى امرا ليتحدث كلا منا عن الاسباب فى عدم وجود ذاك الحلم (الزوج)وتلك المستحيله (الزوجه) وما الحل فى رايكم ؟ وهل عن يقين هو حلم ولما لا يكون هناك تقارب بين الحلم والحقيقه واليكى اختنا الفاضله حواء البدايه دائما فافيدينابرايكم اجزل الله لكم الخير
حواء
مديرة الموقع
حواء

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء أغسطس 12, 2009 4:16 am

انا انا بديتو بيا سبحان الله

سيدى هو صراع ويتخلل هذا الصراع لحظات ولحظات ولحظات

مين السبب ان الحلم يتعارض مع الحقيقة اعتقد انة النفس والشيطان

نعم نحن ما نفعلة بأيدينا

البيت لابد ان يقوم على اساس متين لكى يستحمل البنيان ومع ذلك تحدث احيانا تصدعات ويلقى كلا منا اللموم على الاخر

نحن بشر نضعف تارة ونخطئ ونصيب

ان اردتها فاطمة كن لها على وان اردتية على كونى لة فاطمة

ومازلت اقول لن ولم نستطيع فى النفس ضعف والفتن سواعى بحس اننا نسير ضد التيار

ربنا نحن نتعلق فى حبال كرمك ونسألك الثبات

اللهم إجعله قرة عين لي وإجعلني قرة عين له ، اللهم أرضه عني وأرضني عنه ، اللهم وإزرع محبته في قلبي وإزرع محبتي في قلبه ، اللهم وإجعلني في عينيه أجمل من الحور العين ، اللهم وإجعل ريحي عليه عطرا وريقي عليه عسلا وضمتي اليه أحب اليه من الدنيا ومافيها الا منك ياذا العزة والجبروت ومن كتابك ونبيك ودينك ، اللهم وإجعلني عونا له على طاعتك وإجعله عونا لي ، اللهم وإجعله حنونا عطوفا حليما رحيما كريما بماله وعواطفه ،اللهم وإرزقني معه التوفيق والسعادة والذرية الصالحة ، اللهم وإشرح صدور أهله لي وإشرح صدري لهم، وسددني اللهم في كل أفعالي وأقوالي بحولك وقوتك
راوى الهش
عضو جديد
عضو جديد

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء أغسطس 12, 2009 5:36 am

اللهم امين اللهم امين اللهم امين

تقبل اللهم دعاء الصالحات والصالحين
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء يناير 13, 2010 11:09 pm

نور الله
عضو جديد
عضو جديد

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالخميس يناير 14, 2010 5:06 am

اقول وماحدش يزعل
الكل بيدي بس بينتظر المقابل واعتقد ان العلاقه الزوجيه بالذات عايزه عطاء غير محدود من الطرفين وكل واحد فيهم اعتقد انه لو نسي المقابل اللي هياخده هيبقي الحلم حقيقه
غير طبعا تذكير النفس بان اصعب شئ علي الشيطان تكوين بيت مسلم ده غير ان الاختيار الاول عليه سبب ايضا وان اتفاق الاتنين علي مبدأ وفكر واحد يكون مصاحب ليهم في تربيتهم لاولادهم
بردوا هتلاقي عندك انك ممكن تشتغل كويس جوه البيت ويجي المجمتع يخرب تربيتك لاولادك وزوجتك كمان يبقي لازما لما نربي نربي جيل يعرف ازاي يتعامل مع المجتمع المحيط بيه ونربيه علي عدم الاستسلام
اقولك كمان احباطات من حولك من النظره السيئه للجواز ونسيوا انه نعمه كل واحد قبل الجواز بيبقي هيموت ويلاقي من يكون له شريك للحياه وبعد مابيجي بيقولك اصل الروتين ووقع الحياه
طيب ليه مشاعر الحب مش نظهرها وانما الحب بالتحبب " ده عندي زي انما الصبر بالتصبر " اكيد هتحب حد لما تقنع نفسك بداخلك انك بتحبه وقبل الحب الاحترام بصراحه لانه هيجيب حب وموده
وحاجات كتير بس انا بصراحه عندي امل كبير في الله انه حلم وقريب باذن الله هيبقي حيقيقه ..... ايوه الحياه مش ورديه بس انا مش كامله يبقي مش لازم احلم بالكمال في زوجي واطلب مالاتطيق النفس ولكن باذن الله سيكون خير اما ان كان عكس ذلك فاكيد هو ابتلاء بعده فرج قريب من الله والصبر علي الزوج والزوجه ايضا نعمه لا ينالها الا القليل
اللهم اجعلني منهم اللهم ارزقني زوج اكون انا قره عين له
والدعــــــــــــــــــــــاء واخلاص النيه في الزواج لانه بناء بيت مسلم والله بامر الله سيكون من اهدي البيوت غير طبعا الطاعه تنير القلب والوجه فاكيد لما البيت مبني علي الطاعه والرضا والاخلاص تصوروا هيكون نتيجته ايه مهما كانت ضغوط الحياه
نصيحه مني ولكني علي ثقه بانها مفتاح الحب بامر الله
استمري انتي وزوجك وتعهدا بطاعه لايفعلها غيركم مع بعض وليكن حتي استغفار مائه مره في وفت واحد مع بعض في خمس دقايق فقط واقسم بالله ان مابينكم لن يعلمه غير الله وكل ماهو من مشاكل بامر الله ستزول
جنه الخلد
عضو جديد
عضو جديد
جنه الخلد

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالخميس يناير 14, 2010 7:40 pm

فكرت ف ردود كتيرة على ردك يا نور بس انا فكرت ف حاجة تانية انا عايزة اشوف رايك بعد سنة من دلوقتى وتكونى ارتبطتى باذن الله وهستنى رايك --------- بس اوعدينى تكونى صريحة ساعتها Embarassed
نور الله
عضو جديد
عضو جديد

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 2:53 am

اقتباس :
فكرت ف ردود كتيرة على ردك يا نور بس انا فكرت ف حاجة تانية انا عايزة اشوف رايك بعد سنة من دلوقتى وتكونى ارتبطتى باذن الله وهستنى رايك --------- بس اوعدينى تكونى صريحة ساعتها
للدرجادتي ردي كان درب من الخيال يعني ولا ايه Rolling Eyes
انا اختي رديت بس كلامي مش من الهوي والله وباذن الله فعلا بعد جوازي بامر الله هقولك ان قدر الله لي ذلك
جنه الخلد
عضو جديد
عضو جديد
جنه الخلد

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 3:03 am

للاسف يا نور هو درب من الخيال واعملى عينة عشوائية من الناس اللى حواليكى وانتى تتاكدى------- انا مش بعقدك بس دى الحقيقة
زرقاء اليمامه
عضو مبتدئ
عضو مبتدئ
زرقاء اليمامه

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 5:05 am

من الاخر ومن غير رغى كتيير انا كنت ساكته بس فى الموةاضيع دى مبقدرشى امسك نفسى طلعتونى من خلوتى فوقى يا نور وبلاش احلام عشان متفقيش تلاقى احلامك اوهام بالمختصر المفيد الزواج هو
رابطه وورطه واكبر غلطه يا تصيب يا تخيب يا تجيب جلطه وعجبى
حواء
مديرة الموقع
حواء

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 5:25 am

affraid No

مفيش فايدة Evil or Very Mad
نور الله
عضو جديد
عضو جديد

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالجمعة يناير 15, 2010 10:36 pm

سامحكم الله
جنه الخلد
عضو جديد
عضو جديد
جنه الخلد

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالسبت يناير 16, 2010 4:34 am

سامحكم الله ------------ لا يا نور متستسلميش انا عيزاكى تثبتى لنا ان هناك رجل من المدينة الفاضلة فى هذه الدنيا Evil or Very Mad
المهندس محمود
عضو جديد
عضو جديد
المهندس محمود

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء يناير 20, 2010 7:34 am

والله ياجماعة الحاجات دي نصيب....الشخص يسيب نفسه لحد ما نصيبه يجيله لحد عنده
لا يكره الجواز ولا يموت عليه وعجبي
نور الله
عضو جديد
عضو جديد

انثى

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء يناير 20, 2010 2:52 pm

اقتباس :
لا يا نور متستسلميش انا عيزاكى تثبتى لنا ان هناك رجل من المدينة الفاضلة فى هذه الدنيا
بامر الله مش هستسلم ودي مش حرب دي قناعات وايمان بشئ وبعدين الدنيا دي فيها الحلو والوحش واحنا اللي بنقدر نشوف بعنينا الدنيا حلوه او وحشه والرجال كالنساء كما في النساء ليس بجيد فهناك من الرجال كذلك وكذلك ايضا لو في رجاله حلوه في نساء حلوه
وبعدين كما قلت سابقا وان حدث وحصلي وماخدتش مااحلم به فاعتقد انه ابتلاء من الله يحتاج الصبر والدعاء والحمد الله الحمد الله الحمد الله
المهندس محمود
عضو جديد
عضو جديد
المهندس محمود

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء يناير 20, 2010 7:05 pm

اقتباس :
وبعدين كما قلت سابقا وان حدث وحصلي وماخدتش مااحلم به فاعتقد انه ابتلاء من الله يحتاج الصبر والدعاء والحمد الله الحمد الله الحمد الله

طب وليه ؟حضرتك بتفترضي الجانب المظلم....ليه ما تفترضيش انه يكون ما تحلمين به؟ مش من شروط استجابة الدعوة انك تكوني مؤمنة بأنها استجيبت وانه مجرد انتظار لتحقيق الدعوة وليس الانتظار اذا ما كانت الدعوة ستتحقق ام لا؟!!
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

هذا ما تتمناه..... Empty
مُساهمةموضوع: رد: هذا ما تتمناه.....   هذا ما تتمناه..... Icon_minitimeالأربعاء يناير 20, 2010 7:23 pm

اسلموا امركم لله وثقوا فى امر الله فيكم وكونوا ربانين لا تتعجلوا الغيب واعلموا ان ما اصابكم ما كان ليخطئكم وما اخطأكم ما كان مصيبكم واخر كل قولا لى اذكركم ب ( وما عند الله خيرا ) اللهم اغفر لى ولزوجى وللمؤمنين والمؤمنات يوم يكون الحساب

هذا ما تتمناه.....
صفحة 1 من اصل 1