منتدى المتحابون فى الله

السلام عليكم ،, ضيفنا العزيز، مرحباً بك على صفحات المنتدى.نرجو التسجيل او الدخول

جدّد نيتك .. ولا تجعل المنتدى يشغلك عن إقامة الصلاة في وقتها
وتذكر قول الله تعالى (مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ)
منتدى المتحابون فى الله

السلام عليكم ،, ضيفنا العزيز، مرحباً بك على صفحات المنتدى.نرجو التسجيل او الدخول

جدّد نيتك .. ولا تجعل المنتدى يشغلك عن إقامة الصلاة في وقتها
وتذكر قول الله تعالى (مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ)
منتدى المتحابون فى الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى المتحابون فى الله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» أخى انت حراًُ
عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالأربعاء يناير 22, 2014 11:32 pm من طرف بسمات دامعه

» أستغفروا لى
عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالإثنين أغسطس 12, 2013 11:21 pm من طرف بسمات دامعه

» علم النساء
عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 14, 2012 8:16 pm من طرف سداوي

» خسااااره جدا
عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 04, 2012 7:11 pm من طرف بسمات دامعه

» منورين القاعه
عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالأربعاء يناير 25, 2012 12:38 am من طرف ام روان

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث

عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Empty
مُساهمةموضوع: عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟   عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 5:36 pm

سلامــــــى يا شعبى لكفاحك

سلامــــــى الى عزم رجالـــك

سنفك القيد عــــن الايـــــدى

وسنضع على الصدر وسامك

اضرب لاتخشى من لائـــــــم

تبا للخائـــــــن والظــــــــــالم

دم الاحــــــرار لـــــن يبــــقى

كسجين فى حكم الغاشــــم

لن يشفى غليلى ببكائـــــى

لن يبقى الدهر لاحزانــــــى

سافك القيد لكى امضــــــى

بسلاحى لنصرة اخوانـــــــى

عجزوا عن وقف العــــــدوان

ودماءك صارت الـــــــــــــــوان

وضمائر ماتت من زمــــــــن

ويا وطنى اين الانســـــــان؟

والقمه اضحـــــــــت اكذوبه

والحق جعلتم اضحــــــــوكه

وجماس اصبحت الجانـــــى

يا اقصى لسنا ضعفاء

فانتظر جيش الشــــرفاء

ما عدنا نقبل ان نشــــــهد

لنعيش بوطــــــنا غــــرباء

يا اقصى قد سدوا المعبــــر

ما كان على بال يخطــــــر

زمن الشرفاء قد ولــــــى

زمن الجبناء نعم يقهـــــــر

لا تبكى ابد يا اقصى

لن نخذل ارض الشهــداء

امتنا تغلى يا اقصى

والنور سيمحوا الظلــماء

اطفال تقتل ونســــــــاء

وجعلنا للغرب لـــــــــواء

وشيوخ تبكى بشيبتها

بحور دموع ودمـــــــــــاء

آه ع القدس العربيـــــه

ضاعت بوعود وهميــه

من ياتى بزمن الابطال

من يفتح باب الحـــريه

من ياتى ليفك قيودى

فالأن سئمت بوجودى

عار يا عرب فالاقصى

بكاه قد فاق حدودى

اين ابطال الاســـــــلام

قد ضلت عنها الاقـــلام

فعلينا ستبكى اعينهم

وستمضى لجند القسام

لن نخشى بطش الاعداء

فكفانا بجبن الزعــــــــماء

حكام هانــــو واهــــــــانو

حكام اموات احيــــــــــــاء

الله يا اقصى مولاكــــــــــ

فى وجه العزة ابقاكـــــ

سنكيد كيد الاعــــــــــداء

والموت لسائر اعدائكـــ

يا صمتى اما زلت رفيقى!

والحاكم قد سد طريقى

ابظلمه يطفئ صحوتنـــا

ابصمته سيزيل حريقى

اقسم بالله يا اقصــــــانا

سنعود لنطلق اســـرانا

اما من نصر او جنــــــة

ما اجمل موتى احيــــانا

بالامس واعتقد انه لا يخفى عليكم تجمع الالا ف من محافظتنا امام مسجد على بن ابى طالب فى كلمة حقا فى غليان قلوب مما يحدث فى اقصانا والكل مكتوف الايدى لا يعلم ماذا سيؤدى ولكنى ادعو اخوتى للتحرك بما يلى
1= انشروا القضيه فيما حولكم المعلم فى مدرسته والمهندس فى مكتبه والطالب بين زملائه اخبروا العالم حولكم بما يحدث فى ارض النبوه انشروا القضيه واجعلوا كل من حولنا على علم بالحقيف
2= تبرعوا تبرعوا تبرعوا == فوالله الذى لا اله الل هو ان اموالكم لتصل اليهم وهى من اهم المساعدات لصمودهم وانشروا فكره التبرع ايضا واعملوا لاننا سنحاسب
3 قاطعوا قاطعوا قاطعوا== لنعمل على نشر فكره المقاطعه من جديد وليرشد كل منا الى تلك الفكره ولا يحقرنها ولا يقل بانها لا تفيد يكفى اخوتى الجانب المعنوى الذى يعود على الابطال هناك اذا ما شعروا بان اخوانهم هنا فى بلاد بعيد يشاركوهم
4= الدعاء الدعاء الدعاء= هذا سلاحنا فكم من سقيما تشافى بالدعاء وكم من حزين فرج همه بالدعاء وكم من ضعيفا استقل بالدعاء اذا فكيف لا ندعو لهم وكيف لا ندعو عليهم نعم ندعوا للرجال ندعو للصامدون ندعو للجنود ندعو للابطال وندعو على كل جبان غاصب محتل خنزير ندعو على كل من اراد الذل للدين ندعو على اليهود ومن عاونهم الى يوم الدين وبذالك ادعوكم احبتى للصيام يوم الاثنين المقبل والدعاء للاقصى الاسر ولشعبه العظيم وكذا قيام يوم الاثنين المقبل وكذا الدعاء لهم
جزاكم الله خير وفك اسر اقصانا بأذن الله
حواء
مديرة الموقع
حواء

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟   عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 7:15 pm

عجزوا عن وقف العــــــدوان

ودماءك صارت الـــــــــــــــوان

وضمائر ماتت من زمــــــــن

ويا وطنى اين الانســـــــان؟

Sad No
https://bolbol.ahlamontada.com
نور الله
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟   عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 7:25 pm

كنت هضع نفس الموضوع بس طبعا من غير الشعر لاني لا اعرف بس ربنا يكرمك دايما سباق اخي
بس لي سؤال محيرني من امبارح لما كانوا بيقولوا افتحوا باب الجهاد
هل نحن فعلا بحالنا هذا نستحق شرف الجهاد وهل فعلا لو فتح باب الجهاد هل تلك النفوس تستطيع ان تجاهد ولن تخاف من بطش الاعداء والموت
فكرت كتير هو انا فعلا استحق ان اقول اني عايزه اجاهد بهذه النفس التي بين اضلعي ودائما ماتؤرقني
هذه ليست دعوه لفقد الامل في انفسنا ولكن ليسال كل منا نفسه لامتي هذه النفوس ومتي وكيف نستعد لان نكون فعلا نفوس تستحق ان تجاهد نفوس تستحق الشهاده
نعم لنحدث انفسنا بالغزو حتي لانكون من المنافقين ولكن نحدثها بالعمل
بجانب ماقاله اخي بسمات من الدعاء والتبرع والمقاطعه ونشر القضيه علينا باصلاح تلك الانفس حتي يصلح الله مابنا من حال " ان الله لا يغير مابقوم حتي يغيروا مابأنفسهم"
وجزاكم الله خيرا كثيرا
اللهم ارزقنا شهاده في سبيلك وعلي اعتاب المسجد الاقصي وارزقنا اللهم اصلاح نفوسنا واصلاح نفوس ذوينا فاللهم اجعلنا صالحين مصلحين فالطريق الي الاقصي لا يحتاج الصالحين فقط ولكن يحتاج المصلحين فاللهم اجعلنا من من اصلح وصلح امين امين
بسمات دامعه
مشرف
بسمات دامعه

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟   عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 7:53 pm

بالأمس القريب سأل عمر بن الخطاب سؤالا لفرسانه ان تمنوا فتمني البعض كنزا لينفقه وتمني آخر ذهبا لينفقه

فقالوا تمني انت يا أمير المؤمنين فقال اتمني ملأ هذا البيت فرسانا كأبي عبيدة

عذرا ياقدسنا الأسير

فليس مناولا بيننا ما تمناه الامير

وليس في الساحات من يغار ويعلن النفير

ولا حتي من يدعي صلاحا الي الاقصي يسير

عفوا لاتظن ان ما قلته ادعاءا وتبريرا

============================

..:: مـازال سـهــم الأمـس ::..
مازال سهم الأمس في القلب يندس .. والجرح في أضلعي أطويه يا قدس
أمضي على وجلٍ والذل يثقلني .. لكنّني أبداً ما غالني يأس
أيُّ الجرائم في محرابك ارتكبت .. ودنّس الأرض من أهوى به الرِّجس
خطيئتي أنّني يا قدس من زمن .. أغراني المال و الأوهام والكأس
فبعت ميراث آبائي بلا ثمن .. أهان ما بعته هل هانت النفس
وسرت أحمل أوزاري على كتفي .. لا الدار تفتح لي باباً ولا الرّمس
وزورقي في بحار التَّيه مُرتجفٌ .. وليس من شاطئ هل يا ترى يرسو
لقد أفقت وبي للثأر دمدمة .. على صداها أفاق العزم والبأس
وليس غير دماء القلب أبذلها .. لتغسل العار عن جنبيك يا قدس
قد آن لليل أن تطوى غلائله .. وفوق خُضر الروابي تشرق الشمس
===========================

الله اعلم بالسرائر يانور بس اخبرك ان فعلا فى رجال فى بلدنا وان فى انفس قويه لاتهاب الموت اسأل الله العظيم ان نكون منهم وانهم صادقون ونحسبهم كذالك باذن الله وبالنسبه لانفسنا نحن فلرب كلمه خرجت من القلب اصلحت تلك الانفس الضعيفه
نعم بأذن الله فانا اعتقد ان من ينشغل بقوما ليس قومه ويحترق قلبه من اجل عرضا ليس بعرضه فهو صادق فلما يعرض نفسه للخطر من اجل ان يقال هو مجاهد او مسافر للجها او يقف فى وقفه معرضا ايضا نفسه لبعض الخطر ولكن الامر كله نوايا فاللهم اصلح نوايانا واصلح انفسنا وهب لنا رزقا وفيرا ونعم الرزق دمانا تسيل فى سبيلك ونعم الرزق شهاده على اعتاب اقصاك اللهم امين
نور الله
عضو جديد
عضو جديد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟   عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 8:30 pm

اقتباس :
الامر كله نوايا فاللهم اصلح نوايانا واصلح انفسنا وهب لنا رزقا وفيرا ونعم الرزق دمانا تسيل فى سبيلك ونعم الرزق شهاده على اعتاب اقصاك اللهم امين
اللهم امين امين امين
عارف اخي بسمات في مره انت سالت عن المظاهرات وفائدتها وساعتها كنت ناويه ارد بس نسيت مش عارفه ليه
انا هقولك علي حاجه مش من باب الفتوي الشرعيه ولكن هذا ماحدث معي فعلا انا سبب فوقتي وعلمي اني لست هنا في الدنيا لاكل واشرب وانام واتعلم وفقط هي وقفه كانت ايام استشهاد الشيخ احمد ياسين دخلت ساعتها الكليه انا وصديقتي ام انس وكنا ساعتها مافيش في حياتنا غير اننا نخرج نذاكر ناكل نشرب نتفسح وبس المهم دخلنا الجامعه لاقينا حاله لا يرسي لها ووقفه وناس بتبكي وبنات واقفه تبكي رغم اننا مش فاهمين حاجه وقفنا وسالنا طيب هو في ايه قالوا استشهد الشيخ ياسين وواحده بدأت تشرح لينا اللي حصل وقفنا معاهم من غير مانحس انا وهي وبدأنا نبكي زينا زيهم من غير مانحس بردوا بردوا هي مشاعر جاتلنا ساعتها وبعدها كان سببا عظيما في تغير حالنا الحمد الله وكان سببا اكبر في اني احب الاخوان واعرف انهم اصحاب هدف وغايه نبيله لازما كلنا نبقي اصحابها كل مسلم "يعني ممكن اوي مظاهره او مسيره او وقفه " تغيرك للافضل طالما انك مش بتخرب ولا بتاذي بلدك ده غير كمان انك بتوصل صوتك لليهود وترهبهم بتلك التجمعات التي تخيفهم يعني علي ما اسمع ان الوقفات بتاعت المسلمين اليهود في اعلامهم بيمنعوها من النشر والبث علشان نفسيات الناس ديت يعني اكيد تلك الوقفات بامر الله لها اثر وان لم يكن اخافه اليهود واعداء الله فهي تعطي الدعم النفسي لاخوانا المجاهدين انهم في حد وراهم وانهم مش لوحدهم واننا معاهم مش في عالم وهما في عالم تاني واننا بنتوجع زيهم عليهم لانهم اخوتنا وبنو جلدتنا

ده الراي اللي كنت هقوله في موضوع المظاهره ده غير انه قوله حق في وجه حاكم ظالم والله اعلم بس اصدقك القول انا مش بحب اني ارفع صوتي كثيرا في المظاهرات ولا احب اخواتي كذلك مش علشان صوت المرأه عوره لان مش ده المقصود بصوت المرأه عوره ولكن من الاصل اني لا الفت الانتباه الي باي حال من الاحوال وبعدين لما ارفع يدي مثلكم بالمصحف والاصبعين مش كل الا خوات عذرا بتبقي لابسه المعصم او القفاذ وانا باخذ عليهم ذلك يعني الاخوات بصراحه عايزن بس حبه من الالتزام في الوقفات ولكن الحمد الله الي حد ما في التزام من الكثيرين

وحاجه تاني هتفرق كتير انت قولتها تجديد النيه من كلا الطرفين نساء ورجال
وقبل مايروح للوقفه او تروح تسال نفسها هتروحي ليه او هتروح ليه ؟ علشان بس مداخل الشيطان وتبدأ تروح وهي في الوقفه من حين لاخر تجدد النيه حتي ايضا لا يوسوس لها الشيطان او له ايضا فنحن نعرف الشيطان يجري منا مجري الدم في العروق
عذرا اطلت عليكم ايضا
جنه الخلد
عضو جديد
عضو جديد
جنه الخلد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟   عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟ Icon_minitimeالسبت مارس 20, 2010 9:38 pm

الله اعلم بالسرائر يانور بس اخبرك ان فعلا فى رجال فى بلدنا -------------> معلشى استحملنى ف الكلام اللى هقوله دلوقت- فين هما الرجال دول يا بسمات ( قلة قليلة جدا) قلة لا تستطيع تغير شئ - عايز تعرف ليه ما فيش رجالة =بص ف الشوارع بص على استوديوهات التصوير والمناظر المعروضة - بص شوف البنات لابسه ايه فين رجالتهم- بس شوف اعلان الصنسيلك اللى ف ضهر هيبر المصرية - بلاش شوف محلات اللبس عارضة ايه وازاى- قبل ما نتكلم ع الاصلاح ف الخارج لازم الاصلاح يكون ف الداخل- انا حضرت ايام ما كان اللى بيعاكس بنت كان الاخوان بيحلقوله ظلبطة وبيضرب علقة محترمة - انا شفت ده بعينى- تعالى شوف دلوقتى بقينا ف سلبية منقطعة النظير - بالعكس الملتزمة دلوقتى هى اللى بتتحارب-زى المنتقبات مثلا- الراجل دلوقت ممكن يبقى راكب مواصلة وعادى جدا الست تبقى واقفة - والحامل تبقى واقفة - وضميره مريحة بكلمة طالما خرجت للشغل يبقى تستاهل - من غير ما يعرف ظروفها- هى دى الرجولة -هما دول بقى واللى بيمثلو الغالبيه العظمى هما اللى هيحرروا الاقصى - اشك

عذرا يااقصى.. انتظر جيش الشرفاء؟
صفحة 1 من اصل 1